Global Family Business Report 2025

Strategische groei door beslissingen op basis van familiewaarden en doelgericht bestuur
Familiebedrijven bevinden zich op een cruciaal moment. De overgang naar de volgende generatie, snelle technologische veranderingen en toenemende eisen op het gebied van milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid zorgen voor een nieuwe kijk op hoe familiebedrijven groei definiëren en nastreven. Stilstand is geen optie.
Babyboomers die hun functie als CEO neerleggen, geven meer door dan alleen leiderschap. Zij dragen de verantwoordelijkheid – en de kans – over om opnieuw te definiëren wat succes voor de volgende generatie inhoudt. Dat betekent dat zij verder moeten kijken dan het behoud van vermogen en zich moeten richten op innovatie, waardecreatie op lange termijn en doelgericht bestuur.
In dit rapport worden de belangrijkste groeifactoren voor hedendaagse familiebedrijven uiteengezet:
- Bestuur en leiderschap moeten worden herzien met het oog op de toekomst, waarbij rollen moeten worden verduidelijkt, de besluitvorming moet worden versterkt en de volgende generatie moet worden voorbereid om doelgericht leiding te geven.
- Duurzaamheid is niet langer een bijkomend initiatief. Het is daarentegen een strategische motor voor groei. Bedrijven die ESG-principes integreren in hun bedrijfsvoering, bouwen veerkracht op en zorgen voor relevantie.
- Strategische investeringen en fusies en overnames ontwikkelen zich tot belangrijke hefbomen om de groei te versnellen. Om deze kansen te benutten, zijn echter een zorgvuldige planning, de juiste partners en de bereidheid om te evolueren vereist.
De weg die voor ons ligt, zal waarschijnlijk moeilijke beslissingen en gezamenlijke inzet van de familie, het bedrijf en de maastschappij vereisen.
De komende vijf tot tien jaar kunnen het verschil maken tussen familiebedrijven die slechts overleven en bedrijven die doelgericht leidinggeven en een blijvende legacy opbouwen. Met de juiste focus kan jouw familiebedrijf niet alleen groter worden, maar ook beter.
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met Marlies Baijer, Olaf Leurs of Maarten Merkus.
Download hier het volledige rapport (Engels) en de executive summary (Nederlands).