NieuwsFlits WOZ en lokale belastingen – tweede editie 2025

Inhoud
1. Belastingplan 2026
Tijdens Prinsjesdag heeft het demissionaire kabinet de belastingplannen voor 2026 bekendgemaakt. Een van de maatregelen heeft betrekking op het gebruik van de WOZ-waarde binnen de schenkbelasting. Woningen die door een schenking of erfenis worden verkregen, worden tot op heden gewaardeerd op de WOZ-waarde. Met deze maatregel wordt voorgesteld om voor woningen in de schenkbelasting per 1 januari 2027 uit te gaan van de waarde in het economische verkeer en dus niet meer van de WOZ-waarde. Dit betekent dat 2026 het laatste jaar zal zijn waarin de WOZ-waarde nog als heffingsmaatstaf geldt. Een woning schenken tegen de WOZ-waarde kan relatief gunstig zijn. Daarnaast is bezwaar mogelijk tegen de hoogte van de WOZ-waarde binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking. De meeste WOZ-beschikkingen belastingjaar 2026 worden begin 2026 verstuurd.
2. Tariefstijging OZB ongeoorloofd
De Hoge Raad heeft recent geoordeeld dat het besluit van de gemeente Vlaardingen om de OZB-gebruikersbelasting voor niet-woningen af te schaffen gecombineerd met een verdubbeling van het eigenarentarief, niet zomaar is toegestaan. Bij een significante wijziging van het tarief kan een toets door een rechter aldus soelaas bieden.
In deze zaak had de gemeenteraad in 2021 het tarief voor de eigenarenbelasting verdubbeld ten opzichte van 2020 (van 0,3631% naar 0,7190%) en tegelijk de gebruikersbelasting voor niet-woningen afgeschaft. Hof Den Haag verklaarde het tarief voor 2021 onverbindend voor zover dit het tarief uit 2020 vermeerderd met een algemene stijging van 3% overstijgt.
Het gerechtshof besliste dat de gemeente bij de invoering van dit besluit onvoldoende de nadelige gevolgen voor eigenaren had afgewogen. Tevens is niet of onvoldoende onderzocht of de nadelige gevolgen evenredig zijn met de te dienen doelen van de tariefstijging. Volgens het gerechtshof was het besluit onvoldoende gemotiveerd, maar is het volledig onverbindend verklaren van de gemeentelijke verordening disproportioneel. Daarom wordt het tarief van 2020 gehanteerd met een verhoging van 3%, zijnde het algemene verhogingspercentage voor dat jaar in Vlaardingen.
De Hoge Raad heeft nu geoordeeld dat het hof geen oordeel had mogen geven over de strijdigheid met het evenredigheidsbeginsel, maar had het de tariefbepaling uit de OZB-verordening ten aanzien van eiser buiten toepassing moeten laten. De Hoge Raad doet dit nu alsnog. Dit betekent dat het tarief van 2020 van kracht blijft, zonder de 3%-toeslag die het hof had toegestaan.
3. Een leegstandbelasting?
Eind september 2025 is de Fiscale verzamelwet 2026 door de Tweede Kamer aangenomen. Tijdens de stemmingen is een amendement aangenomen dat een mogelijkheid en grondslag voor gemeenten creëert om een leegstandbelasting voor woningen in te voeren. Dat is volgens de indieners noodzakelijk omdat in Nederland meer dan 180.000 woningen leegstaan, waarvan meer dan 60.000 langer dan een jaar. In een tijd van woningnood waarin veel mensen grote moeite hebben een woning te vinden, is dat moeilijk uit te leggen. De indieners stellen voor de leegstandbelasting voorlopig alleen voor leegstaande woningen mogelijk te maken. De reden daarvoor is dat juist het woningtekort op dit moment groot is. Indien daar behoefte aan is, kan op een later tijdstip alsnog besloten worden ook een belasting op andere leegstaande panden te introduceren. De hoogte van de belasting kan een vast of oplopend bedrag zijn, maar ook gebaseerd worden op de WOZ-waarde van leegstaande woningen. Gemeenten mogen dit zelf bepalen. Het is nu wachten op goedkeuring door de Eerste Kamer.
4. Contact
Wilt u naar aanleiding van deze NieuwsFlits meer informatie? Neemt u dan contact op met uw vaste aanspreekpunt bij Meijburg & Co of met een van hiernaast getoonde personen, of ga naar onze website.