Uw tax-controversystrategie kan veel rente besparen!
De overheid plant een expliciete mogelijkheid tot het matigen van belasting- en invorderingsrente wanneer een onderlinge overlegprocedure, ofwel MAP, wordt gevoerd. Bij bilaterale APA’s lijkt deze optie er nog steeds niet te komen.

Wat zijn BAPA’s en MAP’s?
Bilaterale of multilaterale APA’s (hierna: BAPA’s) en onderlinge overlegprocedures (hierna: MAP’s) Beide zijn afspraken tussen staten waarin de winst van een onderneming op basis van verrekenprijzen (‘transfer pricing’) tussen twee of meer landen wordt verdeeld.
Invloed van rente bij winstaanpassingen
Bij de aanpassing van de winsten komt ook vaak belasting- en invorderingsrente (hierna: rente) om de hoek kijken. Verschillen in de nationale regelingen inzake rente van de betrokken staten kunnen leiden tot een aanzienlijke rentelast gedurende de onderlinge overlegprocedure en/of de periode van het afsluiten van BAPA’s. Deze rente is op het moment van schrijven in Nederland 9% (!) over de verschuldigde belasting, dus dat loopt snel op.
Mogelijkheid tot matiging van belasting- en invorderingsrente
De belastingplichtige kan bij een overlegprocedure verzoeken om matiging van de in rekening gebrachte rente. De Nederlandse bevoegde autoriteit zal in gevallen waarin Nederland rente in rekening heeft gebracht in verband met de kwestie die onderwerp is van de onderlinge overlegprocedure in principe bereid zijn om deze rente op basis van de beginselen van redelijkheid en billijkheid te matigen. Dit is vastgelegd in het Besluit Onderlinge overlegprocedures. Op maandag 18 augustus 2025 is een conceptversie van de Fiscale verzamelwet 2027 ter consultatie aangeboden. Een van de punten is dat er een expliciete mogelijkheid komt tot het matigen van belasting- en invorderingsrente wanneer een onderlinge overlegprocedure wordt gevoerd op grond van de Wet fiscale arbitrage. De voorgestelde maatregel treedt in werking per 1 januari 2027. Bij een invoering van deze wetgeving heeft de belastingplichtige dus meer rechtszekerheid.
Verschil in rentematiging tussen MAP’s en BAPA’s
De bovengenoemde rentematiging geldt alleen bij MAP’s. Bij zekerheid vooraf in de vorm van BAPA’s geldt deze rentematiging in principe niet. BAPA’s en MAP’s hebben allebei het doel om dubbele belasting te voorkomen. Het verschil zit in het moment, de een is in principe vooraf en de ander achteraf. Als BAPA’s zijn ingestoken als zekerheid vooraf is er in beginsel geen matiging van belasting- en invorderingsrente nodig. Het nadeel is dat bij een lange doorlooptijd de BAPA ook zekerheid achteraf inhoudt, en de huidige renteregels dus niet aansluiten op de bestaande praktijk. Het is in dit geval belangrijk om goed met uw Tax Controversy-adviseur af te stemmen wat de beste strategie is.
Strategisch omgaan met BAPA’s en MAP’s bij hoge rentelasten
Zo kan een belastingplichtige de uitkomst van een BAPA naar het verleden toe afwijzen bij een (te hoge) rentelast. Indien vervolgens een naheffing van belastingen in Nederland volgt (en daarmee tot dubbele belasting), kan de belastingplichtige alsnog via een MAP om voorkoming van dubbele belasting vragen voor het verleden. Bij een MAP kan men wel om matiging van rente verzoeken. Met een rente van 9% kan dit de moeite waard zijn. Dat kan aanzienlijk voordeliger uitpakken dan wanneer een BAPA wordt afgesloten. Verder zijn er ook landen waarvan we weten dat er altijd lange doorlooptijden zijn voor het afsluiten van BAPA’s. Ook hierbij is het belangrijk om de strategie van tevoren duidelijk te bespreken met een ervaren Tax Controversy-expert, om naast het lange wachten ook onnodige rente te voorkomen.
Advies over tax-controversy- en tax-disputemanagement
Benieuwd naar wat Meijburg kan betekenen voor jouw organisatie op het gebied van tax-controversy- en tax-disputemanagement? Neem contact op met Janneke Versantvoort of Eduard Sporken voor een oriënterend adviesgesprek.